.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دغدغه هاي مشترك دولت هاي ايران
جعفرخاندوزي
با پيروزي انقلاب اسلامي ايران نوع خاصي از نظام ها و دولت هاي سياسي موجود در جهان معاصر شكل گرفت كه مبدع و رهبر آن يك شخصيت مذهبي بود . اين نظام در تلاش بوده و هست كه بين جمهور به عنوان يكي از ابزار مهم حكمراني در جهان معاصر و دين تحت لواي فقه سياسي اسلام ، بنيادها و شالوده هاي مشتركي بيابد و با بهره گيري از مشتركات آن ها حكومت نويي را پايه گذاري نمايد . هر چند اين نوع حكومت پيش از آن توسط پيامبران اوالعزم و در صدر اسلام تجربه شده و مذهب شيعه همين رويه را اسوه خود قرار داده و در عهد صفويه تجربه آن را از سر گذراند .
نظام جمهوري اسلامي ايران كه به اشتباه نوعي از حكومت هاي ايدئولوژيك خطاب مي شود تفاوت هاي بسياري با آنها دارد چرا كه اين نوع حكومت ها به شدت با مفهوم جمهور مخالفند بدين جهت هيچ حكومت ايدئولوژيكي نيست كه مشاركت مردم را در داشته باشد . نظام كنوني ايران ، گزاره سياسي محال معاصر را جامه عمل پوشاند و در نظر دارد از آن حكومتي مستقل و الگو بسازد . اما ، اين نظام كه نزديك به30 سال از تاسيس آن مي گذرد با چالش هاي بسياري روبرو است ، چالش هايي كه يك نظام چند لايه و پيچيده و قابل شمول سياسي را دست نيافتني مي نمايد در حالي كه تمام نظام هاي سياسي جهان دوره بلند مدت آزمون و خطا را گذرانده اند تثبيت و الگو شده اند .
در اين ميان نهادهاي انتخابي به ويژه دولت ها بيش از ديگران در ديدرس و تيررس هستند و به عنوان نماينده نظام با مطالبات عمومي بسياري مواجه اند . با توجه به اين كه دولت ها عموماً راه و روش و جهت انتخابي يك نظام سياسي بشمار مي روند دولت هاي سي سال اخير ايران هركدام بخشي از نظام ايران را به نمايش گذاشته و تجربه كرده اند و طبيعتاً مخالفيني نيز داشته اند . بي گمان انشقاق نيروهاي سياسي كشور و به وجود آمدن دو طيف روحانيت و روحانيون نيز ناظر بر همين روشمندي و عنصر انتخاب در روش است . اما آيا مي توان اين دولت ها را از هم منفك و جدا دانست ؟!! قطعاً هيچ عقل منصفي آن را نمي پذيرد بلكه دولت هاي جمهوري اسلامي ايران را قطعه هاي يك پازل مي دانند كه هر بار بخشي از آن ، نمايان و كامل مي شود . به ويژه پس از پايان جنگ كه سه دولت اخير با حملات بجا و نابجايي روبرو بوده و هريك در فضاي ناباوري و اضطراب و تشويش فعاليت كرده اند . فضايي كه بيش از آن كه اظهار اميدواري كند تاكيد دارد كه چنين نظام منحصر بفردي نمي تواند دوام و قوام داشته باشد و يا طرفداراني كه هرگونه اختلاف سليقه را مخالفت و حتي معاندت با نظام تلقي كرده اند . هرحالي كه به جرات مي توان اذعان كرد همه دولت هاي پس از انقلاب همگي خط قرمزها و حدود ديني و سياسي نظام را رعايت كرده اند كه يكي از اساسي ترين خط قرمزهاي آن الزامي بودن حجاب و حرمت سياسي ورود زنان به محيط هاي ورزشي همزمان با حضور مردان است . دولتين سازندگي و اصلاحات و اكنون دولت عدالت همواره كوشيده اند در برخورد و مديريت با اين دو كليد- واژه ، به گونه اي رفتار نمايند كه هم خط قرمزهاي نظام رعايت شود و هم از اتهام هاي گاه و بيگاه هم مجامع جهاني در امان باشند .
در دولت سازندگي كه سخت كوشيد بنيادهاي توسعه همه جانبه كشور را بچيند و توانست برنامه هاي توسعه كشور را به تصويب برساند در عين حال طيف افراطي جناح راست بر نهادهاي فرهنگي و سياسي دولت حاكم بود كه با برخوردهاي افراطي خود اين معنا و تصور را در كشور و جهان تقويت كرد كه ايران با رويكردهاي سلبي و نه ايجابي ، خط قرمزها و اصول و اهدف نظام خود را حفظ مي كند . اين طيف دولتي با سانسور شديد اخبار مربوط به التزام دختران و زنان به رعايت حجاب برتر ، بر طبل عدم امكان راهيابي آنان به ورزشگاه ها نيز مي كوبيدند در حالي كه هيچ قانوني در منع آنان وجود ندارد . متاسفانه به علت وجود رسانه ها به ويژه مطبوعات منتقد دولت چنين فضايي فراهم نشد تا دولت به نظرات مخالفين خود نيز توجه كند و به اصلاح روش خويش بپردازد .
دولت اصلاحات ولي روش و خرده روش هاي متفاوتي را برگزيد و توانمندي هاي ديگري از نظام را به نمايش گذارد . توسعه سياسي و فرهنگي و اجتماعي كشور مدنظر دولت اصلاحات قرار گرفت كه از جمله اقدامات و بايسته هاي چنين روشي اعتقاد و عمل به آزادي هاي فردي و حريم خصوصي ديگران است اما در كشوري كه در دوران معاصر حكومتي از اين نوع نداشته و تنها حكومت شيعي جهان محسوب مي شود نبايد انتظار داشت ره صدساله را يك شبه طي كند و حكومت بپذيرد كه در عرض جمهور قرار دارد نه در طول آن . در دوران دولت اصلاحات رسانه هاي مكتوب بسياري مجوز انتشار گرفتند و تا حدي خلاء عدم حضور پررنگ رسانه هاي مستقل در كشور فراهم شد و حتي مخالفان اين دولت با بهره گيري از همين امكان ، حملات مكتوب پياپي را بر عليه دولت تدارك ديدند . مخالفين كه اغلب از طيف هاي متعدد و متفاوت جناح راست كشور بودند از روند حركت پوشش دختران و زنان كشور از رعايت كامل حجاب برتر به سوي بد حجابي و شل حجابي ، سخت عصباني بودند و آن را توطئه اندلسي آمريكا بر عليه ايران در پوستين دولت اصلاحات قلمداد مي كردند غافل از اين كه رييس دولت اصلاحات از مجاري رسمي و قانوني نظام و نهادهاي نظارتي گذشته و توسط رهبر نظام تنفيد شده است بنابراين تحت هيچ شرايطي چنين دولتي از اصول و خط قرمزهاي نظام تخطي نخواهد كرد . اين دولت حتي در مقطعي به گونه اي محدود به زنان اجازه داد به محوله آزادي قدم بگذارند و فوتبال را تماشا كنند . اين رويكرد از آن جا ناشي مي شد كه دولتمردان اصلاحات به اين نتيجه رسيده بودند كه نظام را مي توان با توسل به روش هاي ديگر منطقي و قابل دفاع ديگري نيز نگهداري كرد . يقيناً يكي از علت هايي كه موجب توجه مجامع و دولت هاي خارجي به ايران گرديد همين روش تسامح بود . اما بي گمان در نيت مثبت و خير برخي از منتقذان هم شكي نيست و نمي توان از روش هاي متخذه دولت ها چشم و گوش بسته حمايت كرد.
با روي كار آمدن دولت عدالت در رفاه ، در بعدي بر روي نظام ايران گشوده شد و توانمندي ديگري از آن نمايان گرديد و هنوز يك سال از دولت اين دولت نگذشته است كه اخبار مقابله با بدحجابي منتشر شد اما اين بار يك تفاوت مهم با مقابله هاي بيست سال گذشته دارد ، اين كه اين بار با روش توصيه و تذكرات لساني با بدحجابي برخورد مي شود و حداقل در رسانه هاي موجود كشور خبر خاصي از زد و بندهاي گذشته انعكاس نيافته است . اين نرمش و انعطاف پس از بيست سال حاكي از آن است كه برخلاف برخي نظرات موجود در كشور نبايد نظام هاي كشورهاي توسعه يافته را به سادگي پذيرفت بلكه نظام كنوني ايران بهترين نظامي است كه مي تواند ايران را از سنت و عوام زدگي عبور دهد و با حفظ بنيادهاي ديني خود حاكميت جمهور را نيز نشان دهد به عبارت ديگر در ايران هم خدا وجود دارد و هم مردم .
هم چنين رييس جمهور در نشست خبري خود اعلام كرد سازمان تربيت بدني شرايط حضور زنان را در ورزشگاه ها بررسي كند تا ايران از چنگ اتهامات واهي در امان باشد . متاسفانه پس از انتشار اين خبر هم در جبهه اصولگرايان و جبهه منتقدين دولت برخوردهاي افراطي بروز كرد در حالي كه لازم بود همه شخصيت ها و گروه هاي سياسي از حركت اخير رييس جمهور حمايت مي كردند تا اين فرصت يك بار ديگر در محاق قرار نگيرد . منتقدين دولت اصلاحات در برابر روش هاي اصلاحي به شدت ايستادند اما در فرصت مغتنم كنوني شخص احمدي نژاد تنها ماند و كسي از او دفاع نكرد و يك حركت اصلاحي كه دولت گذشته بارها در پي اجرايي كردن آن بود ناكام ماند . هر چند تمام اركان نظام بايد شرايط و معذورات برخورد با خط قرمزهاي نظام را در نظر داشته باشند تا اين نظام منحصر بفرد بتواند تصوير و تصور درست تري از آمال و ايده آل هاي انساني بشر امروز را به نمايش بگذارد .

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.